Zeldzaam is de popster die, midden in een martelende breuk, niet stilletjes bij zichzelf denkt: "Nou, dat is tenminste het volgende album." Bob Dylan's Blood on the Tracks, Marvin Gaye's Here, My Dear, Bon Iver's For Emma, ​​Forever Ago, Adele's 25 en Ariana Grande's Thank U, Next, allemaal kunstig geplukt over de ingewanden van een verbroken relatie, en verdienden daarbij een aardig bedrag . Niet dat schrijven over een breuk een cynische onderneming hoeft te zijn, of zelfs een kans om wraak te nemen (maar als je op zoek bent naar het geluid van zoete wraak, probeer dan Pale Green Ghosts van John Grant, die op een gegeven moment zijn ex vergelijkt. partner van de chemische Agent Orange).

Sam Smith's derde album, dat de naschokken van hun split catalogiseert met de 13 Reasons Why-acteur Brandon Flynn (in 2019 kwam Smith uit als niet-binair en gebruikt nu de voornaamwoorden zij / zij), is een van de redelijkere break-up albums die je waarschijnlijk zult horen. Je zou niets minder verwachten van een beroemde verlegen zangeres die, samen met hun Grammy's, Britten, Oscars en Golden Globes, zeker een shoo-in is voor de prijs voor Nicest Person in Pop. In termen van songwriting, echter, vriendelijkheid en fatsoen komen je tot nu toe alleen. Ondanks alle melancholie van Love Goes, verlang je ernaar dat het een paar klappen krijgt.

"Diamonds" hekelt de interesse van een geliefde in hun geld, hoewel Smith uiteindelijk besluit om de schuld - "Ik zou nooit zo gemakkelijk moeten vertrouwen". In het suikerachtige, met snaren gesmoorde 'For The Lover That I Lost' koesteren ze zich in de herinneringen van hun ex, ondanks het feit dat 'jij het laatste bent dat ik nodig heb'. In "Breaking Hearts" schetst Smith een aangrijpend beeld van de slapeloosheid en depressie die hand in hand kunnen gaan met liefdesverdriet.

Er zijn bredere thema's over leren van jezelf te houden en de impuls om los te laten en je slecht te gedragen. In de opener, "Young", zingt Smith, met de grootst mogelijke zachtheid, over het willen "een beetje wild worden, een beetje high worden ... ik wil vechten en van de tafels vallen" - allemaal begrijpelijke gevoelens, zelfs als het een strek je uit om je Smith voor te stellen als de volgende Pete Doherty, die vrolijk een pak van 12 Tennent's en een crackpijp vasthoudt.

Muzikaal gezien zijn er grillige bewegingen verwijderd van de gladde soul-pop waarmee ze het meest worden geïdentificeerd - "Dance ('Til You Love Someone Else)" is een aangenaam vrolijke Robyn-achtige club nummer, terwijl de gedurfde, suizende bas in het bonustrack "How Do You Sleep?", waarin Smith wordt gepest door het gebrek aan schaamte van hun geliefde, een even energieke klap geeft rond de karbonades. Maar voor het grootste deel is de stemming hier peinzend, de ballades in overvloed en het tempo ijskoud, met weinig bewijs van de wilde overgave waar de zanger zogenaamd naar verlangt.

Het is de verdienste van Smith, maar ook hun ongedaan maken, dat ze gewoon te verdomd aardig zijn.